DVD review Monos

DVD review Monos

De openingsfilm van het Imagine Film Festival kende afgelopen jaar ook een bioscoop release in Nederland en een succevolle tour langs verschillende internationale filmfestivals. Nu is deze film uit op DVD en konden we kijken of deze film nog net zo indrukwekkend is als destijds in de bioscoop.

Op een woeste hoogvlakte in Colombia staat een stel jongeren strak in het gelid. Een fanatieke commandant blaft zijn ‘soldaten’ een nieuwe opdracht toe. Naast de krijgsgevangen Amerikaanse dokter (Julianne Nicholson) moeten ze ook een koe gaan verzorgen en bewaken voor De Organisatie. Als de commandant vertrokken is lijkt het echter meer een tienerkamp dan een militaire eenheid. Er wordt gestoeid met elkaar, er wordt gelachen en er ontstaan stelletjes. Maar als de strijd nadert en de koe per ongeluk om het leven komt wordt het menens.

Afgelopen jaar werd het Imagine Film Festival geopend met deze film en nu is deze verkrijgbaar op DVD. Vorig jaar was ik al behoorlijk onder de indruk en mijn advies was eigenlijk ook om deze film in de bioscoop te kijken. Wees gerust thuis maakt deze film ook flink wat indruk. Het verhaal omvat veel verschillende elementen welke stuk voor stuk indruk maken. Er is daar het groepsproces van de tienersoldaten welke balanceert tussen lang leve de lol en een keiharde strijd om de macht. Ook de situatie van de gijzelaar, een ijzersterke rol van Julianne Nicholson, welke weigert de rol van slachtoffer op zich te nemen is er een die een onuitwisbare indruk maakt. De film richt zich sowiesoTel daarbij de vervreemdende en hallucinerende beelden bij op en de vergelijking met bijvoorbeeld een Apocalypse Now is snel gemaakt. Daar moet je deze film natuurlijk niet mee vergelijken, maar geeft wel aan in wat voor categorie je de film kan plaatsen. Wat betreft de cast, welke veelal uit onervaren jongeren bestaat, heb ik niets anders dan bewondering. Moises Arias is de ervaren rot in deze groep en speelt ook een zeer indrukwekkende bijna angstaanjagende rol wat hem zeer goed afgaat. De overige onervaren acteurs geven hem echter ook fantastisch tegenspel waarbij vooral opvalt dat juist de blikken of kleine handelingen zeer natuurlijk over komen en de emoties echt lijken. Hierdoor wordt je als kijker steeds meer opgeslokt in de vreselijke wereld van guerilla oorlogen welke feitelijk gezien geen winnaars kent. Alejandro Landes heeft een zeer gewaagd script (welke mede door hemzelf is geschreven) succesvol weten te vertalen naar een boeiende film. Hierbij wordt een goed verhaal gedragen door ijzersterk acteerwerk, een mooie soundtrack en camerawerk welke switcht naar into your face het ene moment en zeer afstandelijk en vervreemdend op het andere moment.