DVD review Parasite

DVD review Parasite

De film van afgelopen jaar was natuurlijk Parasite van Bong Joon Ho welke van Cannes tot en met de Oscars de belangrijkste prijzen in de wacht sleepte en daarmee geschiedenis schreef bij de Oscars, door als eerste niet Engelstalige film de Oscar voor beste film in de wacht te slepen. En nu komt het, Ik had deze film nog niet gezien. Nu gebeurd dat met de overdaad van films tegenwoordig wel vaker, maar zelden was een film zo gehyped en opgehemeld als Parasite. Oftewel zou de film wel aan mijn verwachtingen kunnen voldoen of staat er een grote teleurstelling op mij te wachten?

De Kim’s zijn een arm gezin welke er een sport van maken om op onconventionele wijze aan geld te komen. Wanneer de zoon via een kennis aan een baantje komt om de dochter van een rijk gezin bijles te geven ziet hij hier snel kansen in om ook de rest van het oplichtersgezin aan het werk te krijgen. Stukje bij beetje weten de Kim’s binnen te dringen in het rijke leventje van de Park’s. Maar wat als ze dreigen ontmaskerd te worden?

Regisseur Bong Joon Ho had voor Parasite al een aardige naam opgebouwd met zijn films waardoor hij zelfs al een paar Engelstalige producties heeft kunnen regisseren zoals Snowpiercer en Okja. Wat echter in al zijn titels blijft is de maatschappijkritische boodschap. In Parasite is dat niet anders in de vorm van de Kim’s. Dit gezin is tot van alles instaat om het maar goed voor zich zelf te hebben. Het positieve hierin is dat ze de arbeid die daarbij komt kijken niet schuwen en dat ze tot moord in staat zijn (toch?). Zij vormen feitelijk de belichaming van de westerse consumptiemaatschappij. Imago en bezit zijn alles. Iets wat feitelijk ook speelt bij het gezin waar zij weten te infiltreren. Het sterke aan Parasite is dat deze boodschap je nergens letterlijk door je strot geduwd krijgt, maar waar je achteraf eigenlijk niet omheen kan. De basis van het verhaal is niet bepaald verrassend, de manier waarop de familie te werk gaat echter wel. Dit zorgt voor drama, humor en uiteindelijk ook de nodige spanning. Feit is dat ik kan uitweiden over de vele prachtige scene’s en briljante dialogen, maar ik houd het erbij dat je dit uiteindelijk zelf moet gaan kijken. De cast acteert prachtig waarbij ik ieder geval de acteur Kang Ho-Song (die de vader van de oplichters speelt) herkende uit meerdere voorgaande films van Bong Joon Ho zoals The Host en Snowpiercer. Verder kwamen mij niet alle gezichten bekend voor, maar dat maakt niet uit want iedereen speelt zijn rol met verve waarbij iedereen over meer dan genoeg komische timing beschikt. Parasite zal menigeen vaak doen lachen en weet richting het einde ook nog eens spannend te worden. De grootste kracht van deze film licht echter in het feit dat het genoeg stof tot nadenken geeft voor iedereen die de film heeft gezien.