Site pictogram Movie Addicts

Gameverfilmingen Blog

Game verfilmingen, je ontkomt er tegenwoordig niet aan en stiekem vraag ik me af waarom? Superheldenfilms, waar we nu praktisch mee doodgegooid worden, zijn over de gehele linie behoorlijk winstgevend op een paar misstapjes na. Het is zelfs zo erg dat een volledig met de grond gelijk gemaakte film als Batman vs Superman nog altijd bijn 900 miljoen dollar wereldwijd weet binnen te harken. Dit in tegenstelling tot The Fantastic four vorig jaar welke ook door het publiek volledig werd afgekraakt en genegeerd. Gameverfilming kunnen daar en tegen weinig op succes verhalen rekenen en dat is eigenlijk al bijna 25 jaar zo.

Al sinds Super Mario Brothers (1993) en Double Dragon (1994) is het verrassend genoeg eigenlijk treurig gesteld met de game verfilmingen. Waar ligt dit dan aan? Gebrek aan fantasie door de makers? Gemakzucht? Of zijn deze verhalen gewoon niet geschikt voor het witte doek omdat de fans van het spel nu geen invloed hebben op de afloop, iets wat ze natuurlijk wel bij het spel hebben. De afgelopen jaren heeft de filmindustrie zich behoorlijk ontwikkeld waardoor er met een behoorlijk budget steeds meer mogelijk is om spelletjes zo mooi mogelijk te vertalen naar het witte doek. Of in het geval van Lara Croft (Angelina Jolie) werd de juiste naam gekoppeld aan de titelrol waardoor in ieder geval het eerste deel een financieel succes werd. Maar ook hier weer werden de films door critici met de grond gelijk gemaakt(Af wachten of Oscar Winnares Alicia Vikander de serie succesvol weet te rebooten). Men dacht met Final Fantasy dat een volledige computergeanimeerde versie mogelijk zou werken. Helaas het gebrek aan emotie in het gezicht van de karakters deed de film, hoewel mooi gemaakt, dood aanvoelen. De rij met mislukkingen is ellenlang en er zijn er slechts een paar die redelijk hun geld hebben terugverdiend of critici blij hebben mogen maken. Waar comicverfilmingen met regelmaat in ieder geval financieel binnen lopen lijken er op gameverfilmingen een vloek te rusten.

Persoonlijk heb ik er wel een paar titels die mij konden bekoren. Om te beginnen Mortal Kombat uit 1995. Deze film welke de tand des tijds niet geheel goed is doorgekomen was het voorbeeld dat de makers iets hadden begrepen van het spel en er een simpel verhaal van maakte met genoeg knipogen en een hoog pulpgehalte. Het lage budget (18miljoen dollar) was er mede verantwoordelijk voor dat procentueel dit de best draaiende game verfilming is geweest en nog steeds vermakelijk. Street fighter uit 1995 met Jean- Claude van Damme was natuurlijk een wanproduct welke alleen bestaansrecht kreeg omdat ‘the muscles from Brussels’er in meespeelde en niet te vergeten Kylie Minogue. De manga versie Street fighter II uit 1994 (het duurde even voordat deze in het westen uitkwam) was echter de film waar veel fans op gehoopt hadden met keiharde vechtscenes en een lekkere corny soundtrack (iets waar manga verfilmingen destijds berucht om waren) Hoewel geen recht toe recht aan game verfilming, blijft Wreck-it Ralph zonder twijfel de beste film waarin game figuren in zijn verwerkt. (Pixels vond ik best vermakelijk in tegenstelling tot vele andere maar goed? Nee, dat nou ook weer niet)

Ook dit jaar worden we weer getrakteerd op game verfilmingen en hoe. Ratchet en Clank draait nu in de bioscoop en volgens mijn vriendin mag ik blij zijn dat zij met onze zoon is geweest. Begin van de zomer komt de Angry Birds film uit en aan het eind van het jaar krijgen we Assassin’s Creed met Michael Fassbender, waar natuurlijk ook heel erg naar uitgekeken wordt. In juni moet het echter gaan gebeuren met Warcraft, het grootste spel ter wereld welke door vele miljoenen over de hele wereld gespeeld wordt. Deze online RPG spreekt veel gamers tot de verbeelding dankzij ontelbare uitbreidingen en de mogelijkheden je karakter door te laten evolueren. Ik persoonlijk heb het spel nog nooit gespeeld en ben de afgelopen jaren sowieso een beetje uit het gamecircuit vertrokken, hoewel het me nog steeds heel erg trekt (nog even wachten tot mijn zoon oud genoeg is en hij als een excuus kan dienen het weer op te pakken). Ook nu weer kijk ik heel kritisch of deze film wel bestaansrecht heeft. Na het zien van de eerste paar trailers moet ik zeggen dat het er behoorlijk goed uitziet ondanks de overdaad aan CGI. Ook de cast is zeker redelijk te noemen en regisseur Duncan Jones heeft met Moon en The Source Code al laten zien als regisseur wel degelijk wat in zijn mars te hebben. Feit blijft dat Game verfilmingen in de basis een slechte reputatie hebben ook al hebben ze op hun platform een grote schare aan fans. Zal het Warcraft lukken om die grote klapper te worden in de bioscoop waar nog geen één gameverfilming hier in het verleden in is geslaagd? Of om de regisseur zelf te quoten” So the gauntlet was thrown down ages ago: Can you make a proper movie of a video game. I’ve always said it’s possible. Got to do it now!” over een maand gaan we het zien of het Duncan Jones daadwerkelijk gelukt is.

Mobiele versie afsluiten
Spring naar toolbar