Site pictogram Movie Addicts

Imagine Blog #9 Sometimes you hit, Sometimes you miss

Het einde van het festival komt in zicht en het wordt langzaam aan duidelijk welke films er mogelijk nog een bedreiging voor Get Out gaan vormen, maar ook welke blijkbaar minder in trek zijn. Het programma dit jaar zat vol met Double Bills, Masterclasses, Lezingen en andere activiteiten en aangezien ik ook nog een soort van sociaal leven heb naast het zoveel mogelijk zien van films zijn er ook dingen die ik dit jaar gemist heb of zal missen. Zo zat er geen Fright Night in voor mij dit jaar. Waar voorgaande jaren mijn verjaardag af en toe in de weg zat(waarbij mijn vriendin toch liever had dat ik sociaal ging doen met het gezin in plaats van in de bioscoop hangen zat dit jaar Pasen in de weg. Hierdoor miste ik naast de Fright Night ook nog een dagprogramma afgelopen maandag. Verder kreeg ik het niet voor elkaar om bij de exorcisme, animated, australische horror, Filth and Loathing en Cinema Egzotic double Bil te zijn. Hierdoor miste ik titels als Killing Ground, The Greasy Strangler, Always Shine, The Life and Death of Otto Bloom Red Christmas, The Transfiguration, My Father Die en nog een handvol titels. Aan de andere kant heb ik door het volle programma ook veel leuke dingen meegemaakt en gezien. Zo was er de te korte Masterclass van Lindy Hemming, de Wonder Woman lezing van Tim, Get Out, Raw, Samurai Rauni (ja ik vond die wel leuk) The Eyes of My Mother, careertalk van Datio Argento, de Wenteltour, de Shorts, de virtual reality filmpjes(mog 1 te gaan) en nog veel meer. Nog 2 dagen en 8 programma onderdelen te gaan. De laatste loodjes wegen het zwaarst, omdat ik weet dat ik daarna weer een jaar moet wachten.

K-Shop

Salahs vader is de eigenaar van een kebabzaak in een stad die zijn populariteit dankt aan vrijgezellenavonden en dronken feestbeesten. Na het overlijden van zijn vader neemt Salah de zaak over. Wanneer hij per ongeluk een dronken klant om het leven brengt, laat hij het lijk verdwijnen in de gehaktmolen.  Als snel heeft iedereen het over zijn heerlijke kebabs. Familietragedie, gruwelijke horror en maatschappijkritiek verpakt in een indrukwekkende debuutfilm.

Rauw, meedogenloos en maatschappijkritiek, het zit allemaal in K-shop. Ik ben er nog niet helemaal uit over wat ik van K-shop denk. Wie een rustige opbouw verwacht komt echter bedrogen uit.

Imagine Shorts: All in the Family

Van je familie moet je het maar hebben, maar het kind uit Caravan en de jongste broer uit Second to None denken daar heel anders over. Niet dat collega’s veel beter zijn in Overtime. Familie kan ook verrassen, zoals de zoon uit Man in the Moon of de grootmoeder uit Grandma’s House. En wat is erger: het gemis van de geliefde uit Nimmer of de traumatische familietragedie van A Nearly Perfect Blue Sky?

De laatste Shots van dit Festival en deze pak ik uiteraard mee.

En oh wat zaten er hier weer leuke tussen, Second to None en Overtime waren met recht hilarisch te noemen en ook Grandma’s House wist de lachers op zijn hand te krijgen. Een mooi Short eind van dit festival

Will You Be There?

2015. Soo-hyun werkt als arts in oorlogsgebied. Als dank schenkt een oude man hem een doos mysterieuze pillen. In 1985 is Soo-hyun verloofd met dolfijnentrainster Choi Yeon-a als ineens zijn dertig jaar oudere ik voor zijn neus staat, met een schokkende mededeling.  Zuid-Koreaanse tijdreisfilm steekt niet alleen knap in elkaar, maar bespeelt daarnaast virtuoos de emoties van de kijker.

Gisteren schreef ik er al over dat ik het opvallend vond dat er dit jaar zo weinig aziatische titels waren op het Festival. En dus pak ik met liefde deze nog mee voordat het te laat is aangezien ik niet kan tijdreizen.

Will You Be There? is kort gezegd een pareltje die ik aan het eind toch nog even mee wist te pakken. Het acteerwerk is mooi en geloofwaardig en het wordt nergens melodramatisch hoewel dit zomaar had gekund. Ook het met tijdreis gegeven wordt mooi mee gespeeld en wordt door de makers nergens uit het oog verloren. Will You Be There? weet zowel voor de lach en de traan te gaan en zal qua romantiek beide sekse aanspreken omdat het ook nergens te zoetsappig wordt. Is er d?!?!?!

The Eyes of My Mother

Francisca groeit op als enige dochter van een Portugese moeder en een Amerikaanse vader. Het leven op de boerderij is monotoon, tot op een dag een vreemdeling een gruwelijke gewelddaad begaat voor de ogen van Francisca. Wanneer die eenmaal volwassen is, zoekt ze naar meer dan wraak. In schitterend zwart-wit gedraaid debuut voor de liefhebbers van southern gothic met een arthouse-randje.

Mini Review

Zoals in de intro al werd gezegd is dit een beklemmende en bij tijd en wijlen naargeestige Southern Gothic. De vergelijking met Brimstone werd gemaakt en niet geheel onterecht. Hoofdpersoon Francisca is een fascinerend personage welke zowel door de jonge Olivia Bond als de volwassen Kika Magahaes fantastisch wordt neergezet. De keus voor zwart/wit versterkt het aparte sfeertje. De regie, de setting plus het gebruik van licht en geluid alles draagt bij aan de naargeestige sfeer. Het aparte daarbij is dat ondanks de daden van de hoofdpersoon je als kijker (of in in ieder geval ik) nergens de sympathie voor haar kwijtraakt. Komende week is er voor mensen een herkansing en zoals vermeld zal deze film later dit jaar in filmhuizen te zien zijn. Een dikke 8 en een echte aanrader voor mensen die naargeestig (a la Brimstone) goed trekken.

Career Talk Dario Argento

Zestien jaar nadat hij in Amsterdam de Career Achievement Award ontving, zijn ze bij  Imagine bijzonder trots en gelukkig dat ze meesterregisseur Dario Argento opnieuw in Amsterdam mogen verwelkomen voor een avondvullend programma.  Bij Imagine spreekt hij in dit programma  uitgebreid over zijn carrière.

Argento is vooral bekend als de regisseur van een groot aantal giallo-klassiekers – gewelddadige, hypergestileerde horrorfilms waarvan het hoogtepunt in de jaren zeventig lag.

Bij Imagine spreekt hij uitgebreid over zijn carrière, met daarna een Imagine editie van EYE’s Cinema Egzotik. Hier wordt de 4K restauratie van Suspiria (1977) vertoond en vervolgens de mysterieuze horror Opera (1987).  Argento is vooral bekend als de regisseur van een groot aantal giallo-klassiekers – gewelddadige, hypergestileerde horrorfilms waarvan het hoogtepunt in de jaren zeventig lag.

Deze avond wordt gepresenteerd in samenwerking met Istituto Italiano di Cultura per i Paessi Bassi.

Cinema Egzotic: Double Bill Susperia & Opera

Susperia

De Amerikaanse Suzy Bannion reist naar het Duitse Freiburg om te studeren aan de vermaarde dansacademie aldaar. Het lesprogramma wordt echter al snel drastisch overhoop gegooid door een serie spectaculaire sterfgevallen. Suzy gaat op onderzoek uit en ontdekt dat het statige pand ooit het toneel was van hekserij. Klassieke barokke horrorfilm van genremaestro Dario Argento viert zijn veertigste verjaardag met messcherpe 4K-restauratie.

Opera

Opera Wanneer de ster van Verdi’s opera Macbeth een dodelijk ongeluk krijgt, neemt understudy Betty haar rol over. Dan valt in Betty’s omgeving de ene na de andere dode. Gelukkig heeft ze een fan in het politiecorps: inspecteur Santini. Giallo-maestro Dario Argento voelt zich helemaal thuis in de barokke wereld van de opera, waar het geweld niet tot de bühne blijft beperkt.

Dit wordt op voorhand al een legendarische avond waarvoor ik helaas alleen een careertalk kaartje heb kunnen bemachtigen. Iedereen die wel zo gelukkig is alvast heel veel kijkplezier

 

Blog #1

Blog #2

Blog #3

Blog #4

Blog #5

Blog #6

Blog #7

Blog #8

Blog #9

Blog #10

Mobiele versie afsluiten
Spring naar toolbar