Chris Oosterom vorig jaar bij het Imagine Fantastische Film Festival
Wij zijn er dit jaar voor de derde keer op rij bij en alsof het toeval ermee speelt is dit ook het derde jaar van artistiek directeur Chris Oosterom bij het Imagine Film Festival en de derde editie in het EYE Amsterdam. Dit jaar heeft het festival als thema We Love Robots en voor science fiction liefhebbers is er net als vorig jaar genoeg te zien. Fans van de andere fantastische genres hebben niets te vrezen, want buiten de robot thema films zijn er nog genoeg andere films in de andere genres. Waar we met Imagine onze eerste stappen gezet hebben in het verslaan van een filmevenement vonden we het nu ook tijd voor een klein interview met de artistiek leider Chris Oosterom.
Je hebt door de jaren heen verschillende functies bekleed in de filmbranche in Nederland, van schrijver en programmeur naar manager en directeur (van Yume Pictures Limited). Wat is hetgeen wat jouw altijd heeft aangetrokken in films?
- Ik ben begonnen als vrijwilliger bij EkKo in Utrecht. Dat was in de jaren ’80 en alles was toentertijd collectief. En eigenlijk na een paar weken wist ik dat dit was wat ik wilde doen.
Zijn er buiten de functies die je bekleed hebt nog andere dingen in de filmbranche die je ambieert en in de toekomst nog hoopt voor elkaar te krijgen?
- Ja genoeg, dit is het 3de jaar dat ik het Imagine FilmFestival doe en daar is eigenlijk voorlopig ook nog heel veel wat ik zou willen doen. En ik ga daar voorlopig ook nog niet mee stoppen.
Dus dat is een klus die je graag, in ieder geval voorlopig, nog blijft doen??
- Ja, ik zit daar nog niet zo heel lang en daarbij is er vanaf 2017 een nieuwe kunstplan periode. Dat betekent dat alle plannen daarvoor eind dit jaar klaar moeten zijn. En dat is dan ook echt plannen maken voor de toekomst.
Zijn er films waar je het meest trots op bent of die je het meest zijn bijgebleven in je jaren als artistiek directeur van Imagine?
- Afgelopen jaar hadden een avond die me is bij gebleven. Daar hadden we documentaire Jodorowsky’s Dune. Over Alejandro Jodorowsky die een poging doet om Dune van Frank Herbert te verfilmen. Dat is echt een fantastische documentaire en die bij ons uiteindelijk de publieksprijs heeft gewonnen. En dat was samen met de film Dune van David Lynch op 70 mm. Die avond was wel echt fantastisch. Daar kwam wel echt alles wat we wilden bij elkaar. We mochten ook materiaal uit het archief van EYE gebruiken en daar een eigen documentaire bij getoond. En dat was wel echt een ideaal beeld hoe zo’n festival kan functioneren.
Aan de andere kant welke films had je graag binnengehaald voor het festival maar waren niet mogelijk (financieel of tijdtechnisch gezien)?
- Voordat het budget en materiaal bekend is, is het februari, en dan komen er heel veel films uit op Sundance en Berlijn en daar zitten films tussen die wij graag zouden willen hebben. In sommige gevallen willen de filmmakers en hun vertegenwoordigers dat de film naar Cannes gaat, waardoor die tot Cannes (mei) niet mogen worden vertoond. En dat is soms wel eens vervelend. We hebben het afgelopen jaar weten op te vangen door een Limited Edition te houden in december, waar we een paar films hebben vertoond die al uit Sundance kwamen, bijv. What We Do In the Shadows. Die had ik al in Berlijn gezien en die kon ik niet vertonen omdat de film was geblokkeerd en dan hebben we hem uiteindelijk in december nog vertoond, maar op die manier ontsnappen er natuurlijk wel filmnamen aan het festival. En films maken kost veel tijd, de makers spenderen soms jaren van hun leven, en willen dan de beste gelegenheid en festivals met het grootste bereik en exposure. En in de tussentijd mogen wij daar niets mee doen. En dat is die industrie en dat weet ik en ik probeer me daar niet door tegen te houden of erdoor te gefrustreerd te raken.
Vorig jaar is SyFy Channel hoofdsponsor geworden van het festival, welke invloed heeft dit gehad op het programma, daar SyFy natuurlijk zelf ook fantastische Series en films produceert?
- Dit jaar hebben ze moeten passen, omdat ze minder geld hebben vanuit hun hoofdkantoor in Amerika, wat heel jammer is. Maar we hopen het volgend jaar weer op te pikken. Vorig jaar hadden we de première van de SyFy serie Defiance en hadden Stephanie Leonidas te gast, die nu in de nieuwe door Martin Scorsese geproduceerde film (Tomorrow) speelt. Het gaat dus heel goed met haar. Dat is leuk om te zien dat gasten die je hebt een jaar later dan zo bekend zijn dat ze moeilijk te krijgen zijn, dus we hebben haar wel op tijd te gast gehad.
Dit wordt je 3de festival als artistiek directeur, wat is er in die 3 jaar volgens jouw veranderd of hoe ben jij veranderd door deze functie?
- Mijn voorganger Phil van Tongeren en zakelijk directeur Liselotte van der Burgt hebben de verhuizing naar EYE besloten, dat was eigenlijk al besloten toen ik er kwam werken. Ik denk dat de motivatie daarvan was een verdere verbreding van het publiek en een grotere zichtbaarheid landelijk en mede daardoor nieuw publiek aan te boren. En ik denk dat we dat met name vorig jaar met ons grote programma Fantastic Science krachtig hebben ingezet en merken ook dat we een nieuw film publiek hebben gegenereerd. Dit jaar hebben we We Love Robots, wij hebben al lang geleden verzonnen dat we een robot programma wilden doen en hebben nu de fijne omstandigheden dat het programma actueler is dan ooit. En verwachten dan ook dat het veel publiciteit los maakt en veel nieuw publiek zal aan trekken. De echte verandering is dat het programma buiten de filmzalen om enorm is gegroeid, we doen veel meer lezingen, masterclasses, tentoonstellingen en dit jaar hebben we ook een filosofie onderdeel en een filmquiz met Cineville. We doen heel veel rondom het filmprogramma. Het festival is dit jaar veel meer een totaal programma geworden.
Wat zijn jouw persoonlijke aanraders voor het festival dit jaar, en waarom deze titels?
- Dat is altijd een tricky vraag natuurlijk. Wat heel bijzonder is, we hebben natuurlijk het gewone programma daar zitten een hele hoop mooie en bijzondere gasten bij. Maar dit jaar ook een masterclass van Bob Murawski, de editor van Sam Raimi, die onder andere de montage van de Spiderman films heeft gedaan en ook een Oscar heeft gewonnen voor The Hurt Locker. Wat betreft Europees aanbod, we hebben dit jaar 2 Griekse films, wat heel bijzonder is, dat is al jaren niet gebeurd. Er zit een heel mooi psychologisch drama bij The Winter. Het programma is in dat opzicht ook heel diverser dan ooit, we hebben in de competitie niet minder dan 20 landen vertegenwoordigd. Dat loopt van Finland tot Etiopië. We hebben een Ethiopische Science Fiction film in het programma, Beti en Amare, en een Indiase nachtmerrie achtige, David Lynch achtige film over kinderprostitutie, Sunrise, een fantastische film. Ik kan wel het rijtje noemen van de films waar de vaste bezoekers echt naar uit kijken, maar ik denk dat iedereen die wel kent.
Jullie hebben thema We Love Robots dit jaar, vind je het dan niet jammer dat je Chappie niet aan het lijstje toe kon voegen?
- We hebben regisseur Neil Blomkamp in de gaten gehouden, maar we wisten al snel dat Chappie in maart uit zou gaan. Dus dat we die film toch niet meer mee konden nemen. En daar hadden we het al eerder over, je weet op een gegeven moment dat bepaalde films niet beschikbaar zijn en daar kan je wel om gaan treuren, maar ik focus me dan liever op de films die we wel hebben. En ik denk dat we met 6 titels in het robotprogramma, waaronder de klassieker Terminator 2 en de internationale première van de Amerikaanse film Uncanny goed zitten. En dat we een ijzersterk programma hebben.
Wij hebben er in ieder geval weer heel veel zin. De komende dagen zullen jullie al wat recensies van onze hand vinden met mogelijke aanraders plus films waar wij natuurlijk naar uitkijken om te zien.