Review Imagine Rewind shorts: Nieuw Nederlands Peil I

Imagine Rewind presenteert: Nieuw Nederlands Peil 1

Het Imagine Film Festival kan door de Corona-crisis nog altijd geen doorgang vinden en aangezien de beperkingen tot 1 september zijn verlengd wordt het natuurlijk de vraag of er nog wel een festival komt dit jaar. Naast dat ik ruim 30 titels erdoorheen jaag voor #myownimaginefestival zit Imagine zef ook niet stil. Zo heeft Cinnevile een programma gewijd aan Imagine met een aantal oudere toptitels welke online bekeken kunnen worden. Imagine zelf plaats daarbij elke 2 weken een shortsprogramma met het beste van afgelopen jaar. Na WTF!! is het nu de beurt aan Nieuw Nederlands Peil I. Een selectie van shorts van eigen bodem en uiteraard hebben wij deze ook even rustig bekeken (aangezien ik het shortsprogramma afgelopen jaar gemist had) Lees hieronder wat ik ervan vond, maar kijk ook zeker zelf deze shorts nu het nog kan via de website van Imagine Film Festival

De Driesprong

Naar een verhaal van Belcampo en voor wie niet bekend is met deze schrijver, Belcampo is het pseudoniem voor schrijver Herman Pieter Schönfeld welke uitblonk in het schrijven van bizarre verhalen. De driesprong vertelt het verhaal van koning Wurm II welke gekweld wordt door nachtmerries en besluit alle dromen en alle uitingen van kunst te verbieden in zijn land. Met alle bizarre gevolgen van dien. Deze 30 minuten durende short had zo ook in de noemer WTF!! kunnen vallen. De verteller doet het verhaal eer aan door de elementen van Belcampo eer aan te doen in het taalgebruik. De animatie, welke verweven wordt met oude en veelal zwartwit beelden, geeft de film iets bizars. Deze combinatie zorgde er bij mij wel voor dat de aandacht erbij blijft en je het verhaal ingetrokken wordt. Daarbij is de soundtrack perfect gecombineerd met de beelden. De driesprong kan volgens mij het best beschreven worden als een hypnotiserende eerbetoon aan de kunst en een aanklacht aan allen welke deze vrijheid niet kunnen waarderen. De koning welke in deze de antagonist is liet niet voor niets de woorden ‘De geest mag alleen bewogen worden in overeenstemming met het bestaande’ op zijn kasteel graveren, iets wat hem uiteindelijk noodlottig zal worden.

Ik Geloof in Monsters

Een jongen die gelooft in monsters is natuurlijk niets vreemds, maar wat als er echt monsters zijn. En wat als je eigen vader er een van is? Ik geloof in Monsters is enerzijds heel subjectief en anderzijds heel direct. Het verhaal legt feitelijk de gevaren van het meelopen uit en hoe mensen zich kunnen voelen welke zich juist tegen de massa keren. Wat is er goed en wat is er slecht?In Ik Geloof in Monsters wordt de spanning goed opgebouwd door suggestie, een dreigende soundtrack en het frisse spel van de hoofdrolspeler Sem van Butselaar. Hij komt geloofwaardig en sympathiek over in een wereld waar hij hij duidelijk niet voor heeft gekozen. De makers halen daarbuiten het maximale uit de minimale middelen.

Korte Kuitspier

Anders is anders, maar hoe anders is hij eigenlijk? En in hoeverre ziet hij zichzelf als anders? De korte kuitspier stelt met name de hypocritie aan de kaak welke iedereen gelijk maakt waarbij de maatschappij zich hierbij krampachtig aan probeert te houden. Henry van Loon is daarbij natuurlijk de perfect gekozen hoofdrolspeler als de onbegrepen Anders. Het gortdroge druipt van hem af en laten we eerlijk wezen er is bijna geen idealer pispaaltje voor te stellen. Maar we accepteren hem zoals hij is en nee het maakt niet uit dat hij homo is. Nee korte kuitspier gaat over van alles behalve over de daadwerkelijk de korte kuitspier waaraan Anders behandelt is. Het gaat over iemands identiteit en hoe het voelt als deze eigenlijk van je afgenomen wordt of zoals bij Anders het geval is je ongewild een stempel opgedrukt krijgt. Ik houd van de humor welke hier gebruikt wordt en heb met recht bijna 12 minuten in een deuk gelegen.

Madame Le Chat

Een korte animatiefilm met een duister randje Madame Le Chat vertelt het verhaal van twee kinderen welke hun bal willen halen uit het huis van de duistere mevrouw Le Chat. mooi geanimeerd, sfeervol en kort.

Wild

Een sterk portret met als boodschap karma is a B*tch. Wanneer een vader zich tijdens een vakantie ontpopt als een vreselijk vent is het natuurlijk onvermijdelijk dat hij ook de deksel op zijn neus krijgt. Deze deksel komt in de vorm van 2 jagers in deze heerlijke short welke wat mij betreft direct het BBQ seizoen inluidt. Het is ook niet heel verrassend dat deze short de Méliès d’Argent won.