Review Promising Young Woman (Nu te zien op Amazon Prime)

Hoe lang kan je op een recensie zitten? nou meer dan een jaar blijkbaar aangezien Promising Young Woman een van de laatste films was welke ik als persvoorstelling zag voor de eerste lockdown. De bioscoop zit er helaas niet meer in voor deze Oscarwinnende film, maar gelukkig is er wel de mogelijkheid om de film via AAmazon Prime te streamen.

Cassie is 30 jaar en woont nog altijd thuis. Overdag werkt ze in een koffiehuis en dat terwijl ze eigenlijk veel meer kan. ’s Avonds gaat zij echter uit waarbij ze zich voordoet als hulpeloze dronken vrouw. Wanneer zij dan wordt opgepikt wordt door mannen welke misbruik van de situatie willen maken confronteert zij hun met hun acties. Wanneer er een nieuwe liefde in haar leven komt moet zij kiezen om haar demonen uit het verleden los te laten of de liefde te laten lopen, maar of dit zo makkelijk gaat.

Promising Young Woman is misschien wel de #metoo film die het meest de spijker op de kop slaat. Op geheel eigen wijze confronteert de hoofdpersoon mannen met hun gedrag en dat is best confronterend. Helemaal omdat er genoeg mannen die zichzelf dat nooit zien doen, maar in bepaalde situaties toch foute keuzes maken. Promising Young Woman stelt niet alleen mannen verantwoordelijk hiervoor. Nee, er zijn ook genoeg vrouwen welke het een en ander goed praten, maar wat als zij zelf in een bepaalde situatie terecht zouden komen? Hoofdrolspeler Carey Mulligan steelt de show als Cassie waarbij ze moeiteloos switcht van verveeld en teruggetrokken naar verleidelijke femme fatale tot gewone vrouw. De emoties en emotionele rollercoaster die zij ondergaat voelt geen moment gemaakt aan en de onderhuidse woede blijft continue aanwezig. Het maakt ook dat je als kijker met haar mee leeft en wilt weten wat haar er toe beweegt haar kruistocht te ondernemen. Wanneer dit duidelijk wordt zul je haar misschien alleen maar meer toejuichen aan de ene kant en aan de andere kant ook kritisch gaan kijken over hoe jezelf over zaken denkt en over je eigen daden. Schrijver en regisseur Emerald Fennell durft kritisch te zijn en gaat zelden tot nooit voor goedkoop effectbejag en juist dat zorgt ervoor dat je als kijker geïnteresseerd blijft in het verhaal. Dat zij ieders rol een stem geeft maakt de film confronterend en soms ongemakkelijk maar nooit afschrikwekkend. De aankleding is geregeld kleurrijk en de soundtrack komt licht over met dito popsongs. Wanneer er echter een duistere versie van Britney Spears der Toxic voorbij komt besef je als kijker dat het toch echt menens is. Promising Young Woman is de #Metoo film welke ik zou aanraden om ook te laten zien aan jongere generaties. Dit omdat de film genoeg stof geeft om over na te denken over hoe wij ons gedragen en hoe wij denken over bepaalde zaken. Promising Young Woman is een film die goed opgebouwd is, een sterk verhaal verteld en je vervolgens achterlaat met een gevoel….. laat ik zeggen dat de film genoeg stof geeft om over na te praten en bij menigeen een indruk zal achterlaten welke nog lang bij zal blijven.

Trailer