Review The Danish Girl

danishgirl1-xlarge(1)

Tom Hooper had al gescoord met The Kings Speech, waarna Les Miserable iets te ambitieus bleek, maar toch ook succesvol was. Nu werkt hij weer samen met Eddie Redmayne, welke vorig jaar veel lof oogste voor zijn vertolking van Stephen Hawking en zeer verdiend een Oscar won. Dit is dan ook een film waar veel filmliefhebberds reikhalzend naar uitkeken en nu is de vraag kunnen zij de hooggespannen verwachtingen waarmaken.

The Danish Girl vertelt het verhaal van het getrouwde schilderstel Einar en Gerda die gelukkig getrouwd zijn, maar nog kinderloos zijn. Einar komt door speelse acties steeds meer tot het besef dat hij zich prettiger voelt als vrouw gekleed dan als man. Als Lily begint hij een eigen leven te leiden, iets wat voor Gerda steeds lastiger wordt om mee te leven. Wanneer Gerda ontdekt wordt als schilder vertrekken ze samen naar Parijs. Daar hoopt zij dat hij rust zal vinden, maar de transformatie naar Lily lijkt onomkeerbaar en een dramatisch beslissing moet uitkomst bieden.

The Danish Girl is zo een film welke valt of staat met de prestaties van de twee hoofdrolspelers en of zij kunnen overtuigen als een liefdevol stel en Eddie in dit geval als man wie zich vrouw voelt. Wat betreft de acteerprestaties zijn beide zeer aan elkaar gewaagd. Het probleem is alleen dat het verhaal te makkelijk allerlei stappen doorloopt en daarmee voorbij gaat aan persoonlijke ontwikkeling van de karakters. Door het te snel door het verhaal te gaan verliest het verhaal dramatische diepgang en wat heel jammer is bij dit soort films, het weet je dan ook minder te raken. Behoorlijke motivatie van de hoofdpersonages en bepaalde wendingen ontbreekt bijna volledig waardoor je als kijker meer dan eens het gevoel krijg maar iets voor lief te moeten nemen. Wat ook jammer is, is dat de bijrol spelers maar weinig toevoegen aan het verhaal terwijl ze wel van invloed zijn op de ontwikkelingen van zowel Gerda als Einar. Tom Hooper heeft in deze een zeer mooi vormgegeven liefdes drama gemaakt, die boeiend blijft dankzij de 2 hoofdrolspelers en het bijzondere gegeven, maar de impact mist welke een drama als dit laat aankomen bij de kijker.