Review The Longest Ride

The-Longest-Ride-7-Britt-Robertson-and-Scott-Eastwood

The Longest Ride vertelt over de liefde tussen voormalig rodeokampioen Luke (Scott Eastwood), die zijn comeback wil maken, en de studente Sophia (Britt Robertson), die op het punt staat haar droombaan te krijgen in de kunstwereld van New York. Hun verschillende wegen en botsende idealen stellen hun relatie zwaar op de proef. Totdat Sophia en Luke in contact komen met Ira (Alan Alda) en hun leven totaal verandert. Ira’s herinneringen aan zijn geliefde vrouw en hun tientallen jaren durende romance, inspireert het jonge stel. De overgang van heden en het verleden wordt mooi gebracht mede door de brieven van Ruth. Door deze brieven maak je kennis met het leven van de jonge Ira (Jack Huston) en Ruth (Oona Chaplin). Hoe ze elkaar ontmoeten vlak voor de tweede wereldoorlog en hun leven samen door de jaren heen.

Ik was erg onder indruk van Scott Eastwood die een stoere, maar ook een heel gevoelige cowboy neerzet die heel gedreven is om kampioen te worden en daar grote risico’s voor neemt. Deze film laat goed zien dat hij in de voetsporen van zijn vader Clint Eastwood aan het treden is, hij speelt hier een cowboy iets waar zijn vader  bekend mee is geworden. Al is dit wel een heel ander genre en een andere soort cowboy dan de Spaghetti Westerns waar Clint Eastwood mee groot is geworden. Britt Robertson speelt Sophia, wiens leven draait om kunst en daar net zo gedreven in is als Luke in het rodeorijden is. Zij zet een mooie rol neer als een jonge vrouw die een tweestrijd aan het voeren is tussen haar liefde voor Luke en de liefde voorde kunst. Britt Robertson is dit jaar goed bezig met zichzelf op de kaart te zetten, aangezien zij ook de hoofdrol heeft in Tomorrowland. Alan Alda speelt een ontroerende rol als de oude Ira, die zijn Ruth nog elke dag mist en niet kan wachten tot hij weer bij haar is. Maar ook Jack Huston als de jonge Ira speelt een mooie ontroerende rol, een jonge man die bereid is Ruth op te geven om toch haar dromen uit te laten komen. Oona Chaplin sprankelt als de jonge Ruth, zij komt heel geloofwaardig over als een jonge joodse vrouw die de Duitse onderdrukking is ontvlucht en in Amerika een nieuw leven opbouwt met een ongelofelijke optimisme.

Deze film is een echte aanrader vooral door de combinatie van de spannende rodeo, dat heel dichtbij gefilmd wordt, en het romantische en ontroerende verhaal van twee stellen, van 2 verschillende generaties, maar toch zoveel overeenkomsten hebben. Een mooie romantische film die we van schrijver Nicholas Sparks gewend zijn, denk hierbij aan The Notebook en Dear John. Ik zeg zien!